Mindfulness Training (Nederlands)

  • D

    e 1e trainingsmodule omvat 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur. Het praktijk gedeelte van de cursus is gebaseerd op het gestandaardiseerde Mindfulness Based Stress Reduction protocol van Kabat-Zinn (1995), maar bevat tevens een diversiteit aan aanvullende oefeningen. Het theorie gedeelte is geheel door ons ontwikkeld. Tijdens de wekelijkse bijeenkomsten wordt er stil gestaan bij uw ervaringen van de afgelopen week, worden er meditatie-oefeningen in groepsverband gedaan en zal er telkens een korte presentatie gegeven worden door de trainer, waarin de achtergrond van iedere sessie duidelijk zal worden. Uiteraard bent u altijd in de gelegenheid om vragen te stellen. De sfeer in de groep is doorgaans open en ontspannen en hetgeen in de groepen wordt besproken wordt atlijd vertrouwelijk behandeld.

     

    Structuur
    Iedere week van de training richt zich op een specifiek thema, waarbij de opbouw van de thema’s zorgvuldig is gekozen. Als eerste zullen de meest fundamentele bouwstenen aan bod komen, namelijk aandacht en het nu. Naarmate de cursus vordert zullen ook thema’s als automatismen, doelen, oordelen, compassie en identificatie behandeld worden. Voor iedere week zijn er specifieke oefeningen gekozen die aanlsuiten bij het betreffende thema. Tevens is er literatuur beschikbaar en zijn er online video’s te bekijken (zie ook de sectie “materiaal”). U bepaalt zelf de tijdsinvestering en de mate van verdieping. Echter, onderzoek laat zien dat meer beoefening tot sterkere effecten leidt.

    Doelstelling
    De huidige cursus verschilt in een paar belangrijke opzichten van een reguliere mindfulness cursus. Toen de cursus ontwikkeld werd was het primaire doel om middels deze cursus een diepgaander en meer omvattend begrip van mindfulness te creëren. Dit wordt bereikt, niet alleen door beoefening, maar tevens door aandacht te besteden aan onderliggende processen en wetenschappelijke onderbouwing. Mindfulness wordt vaak gezien als een strategie die men kan toepassen in vervelende situaties. Mindfulness is echter veel meer. Het is een manier van kijken naar de werkelijkheid en kan naar onze mening beter beschouwd worden als een levenswijze dan als tijdelijke strategie. Mindfulness omvat vele verschillende aspecten waaronder oordelen, acceptatie, aandacht etc.. Door in toenemende diepgang, wekelijks een ander specifiek aspect te belichten zal een duidelijker beeld gegeven worden van de omvang van mindfulness en de samenhang tussen de verschillende aspecten.

    De belangrijkste doelstellingen van de cursus zijn:

    • het leren toepassen van verschillende vormen van mindfulness meditatie zoals bijvoorbeeld de zitmeditatie en de bodyscan.
    • mindfulness te integreren in het dagelijkse leven
    • een duidelijk en compleet inzicht te krijgen in de psychologie achter mindfulness. Na de training kunt u antwoord geven op vragen als: “uit welke componenten bestaat mindfulness? Wat is de paradox van controle? Waarom is het zo moeilijk te stoppen met denken?”
    • bewust te worden op welke manier en in welke mate uw welzijn beinvloed wordt door automatische gedragspatronen zoals piekeren, oordelen, angst, zelfkritiek, en teveel met doelen, toekomst en verleden bezig te zijn.
  • Alle deelnemers ontvangen het volgende materiaal:

     

    Werkboek
    Het werkboek is zelf ontwikkeld en vormt de algehele leidraad van de training. In dit werkboek vindt u onder andere verdiepende informatie over het thema per week, tips en aanwijzingen voor meditatie, literartuur verwijzingen en oefeningen voor thuis. Het boek bevat een duidelijke en consistente structuur.

    Audio
    U ontvangt een audio cd (of mp3) met daarop verschillende versies van de meditatie oefeningen. Deze audio cd is bedoeld om thuis te oefenen. De stem op de audio cd begeleidt u in de meditaties.

    Video
    Deelnemers krijgen toegang tot het online gedeelte van de training. Op een speciaal ontwikkelde website staan diverse filmfragmenten die per thema geordend zijn. Deze video’s zijn als ondersteuning en verdieping bedoeld.

    Literatuur
    Op de website treft u ook literatuur aan. Deze literatuur is niet verplicht, maar staat ter beschikking voor deelnemers die behoefte hebben aan (wetenschappelijke) verdieping. De documenten zijn in pdf-formaat te downloaden.

    Dagelijkse mail
    Deelnemers ontvangen (indien gewenst) gedurende de 8 weken van de training dagelijks een mail met daarin een korte uitspraak, spreuk of gezegde. De inhoud van deze mail heeft telkens betrekking op het thema van een bepaalde week.

  • Alle deelnemers krijgen toegang tot een speciaal ontwikkelde content website. Deze website beidt vele extra’s zoals films, meditatie tips, boeken tips, metaforen, audio bestanden etc. Hieronder treft u enkele screenshots van deze website aan.

  • De cursus is bedoeld voor iedereen die graag op een bewustere manier wil leven en naast beoefening ook geïnteresseerd is in de psychologische en wetenschappelijke achtergrond van mindfulness. De training is zowel geschikt voor mensen die nog geen of weinig ervaring met mindfulness hebben alsook voor mensen die al eerder een basiscursus mindfulness hebben gevolgd.

  • Hieronder staan enkele testimonials van mensen die hebben deelgenomen aan een training van Barbara (voor meer testimonials, klik door: testimonials).

    “Ik was een beetje sceptisch toen ik mij inschreef: zo bezig zijn met jezelf en met je hoofd, dat is niet echt iets voor mij. Echter ben ik na de 8 sessies helemaal ‘om’. De cursus was voor mij heel prettig, iets waar ik echt naar uit keek na een drukke week. Barbara heeft de wetenschappelijke onderbouwing erg aangenaam verwerkt in haar lessen en dat maakte het voor mij extra boeiend. Buiten dat, merk ik dat deze training mij veel focus en ontspanning heeft gebracht, iets wat zelfs meetbaar was in de resultaten van een stress-onderzoek!” – Riël

    “Van spanning naar ontspanning, van chaos naar rust, van verleden/toekomst naar het moment nu. Aandacht voor het moment nu. Deze 8 weken hebben mij dit moois gebracht. Dankjewel Barbara voor het creëren van deze fijne veilige omgeving om te oefenen. Deze fijne vrouw met humor en warmte laat je de kracht in jezelf ontdekken.” – Angelique

    “De mindfulness cursus heeft mij verschillende inzichten gegeven in het hoe en waarom van mijn patronen in denken & doen tot nu toe. Door elke week een ander thema te bespreken kun je als cursist gericht aan de slag met de meditaties. Barbara geeft zowel vele handvaten tot het stapsgewijs inbouwen van mindfulness in je dagelijkse ritme als uitleg van de theorie achter de oefeningen. Dit doet ze met humor en een down to earth insteek. Voor mij was het een zeer waardevolle cursus.” – Christel

    “De 8 sessies mindfulness hebben mij handvaten gegeven om mijn gedachten beter te sturen en te accepteren. Hierdoor voel ik me meer ontspannen en verspeel ik minder energie aan zaken die ik als negatief ervaar. Barbara heeft hierin als coach een belangrijke bijdrage geleverd door de rustige en heldere manier waarop de training werd gegeven en de theorie erachter werd toegelicht.” – Coen

    “Ik heb met veel plezier de afgelopen acht weken de Mindful Awareness Training gevolgd bij Barbara. Voor mij is het een inleiding geweest in mindfulness en meditatie. Het kwam op het juiste moment in mijn leven. Een drukke baan, deeltijd studeren en een baby op komst zorgde voor een gehaast en gestrest gevoel. Door de cursus leerde ik om momenten te pakken voor mijzelf. Meer in het nu te zijn in plaats van de hele dag door te rennen en te vliegen. Ik zit lekkerder in mijn vel en ben tot rust gekomen. Onze training bestond uit twee meditaties en een gedeelte theorie. Barbara is een jonge dame met een oude ziel. Ze legt de theorie duidelijk uit vanuit een wetenschappelijk oogpunt en heeft op elke vraag een passend antwoord. Ze leidt de meditaties op een professionele en fijne manier. Ik raad de cursus aan iedereen aan.” – Jaap

    “Bedankt Barbara, ik had voorafgaand aan de 8 weken cursus niet kunnen bedenken dat ik zoveel aan de bijeenkomsten gehad zou hebben. Week voor week kwam er weer een nieuw pakkend onderwerp aanbod. Barbara gaf waardevolle tips en nam me tijdens meditaties mee naar o.a. mijn ademhaling met haar prettige stem. Het siert de training hoe Barbara de informatie deelt, verdiept en verreikt. Heel waardevol vond ik de presentaties, het werkboek en de visuele ondersteuning van filmpjes die bij de onderwerpen aan bod kwamen om het verhaal nog krachtiger te maken. Ik heb de intentie om nog dagelijks te blijven mediteren. Zoals Barbara al zei markeerde de 8 weken niet het einde maar juist het begin. Fijn dat ik je heb mogen leren kennen.” – Maud

    “De cursus heeft mijn verwachtingen overtroffen. De cursus is voor mij een duidelijk startpunt geworden om me meer over de rol van aandacht in het leven en in het heden te bezinnen. Ik heb nuttige vaardigheden geleerd (body scan, reflectiemomenten, etc .) Het werkboek is nuttig en ik heb de intentie er de komende tijd regelmatig in terug te blikken. De achtergrondinformatie over mindfulness (in de cursus en het werkboek) vond/vind ik erg waardevol. Nogmaals bedankt!” – Arnold

    “Tijdens deze 8 weken mindfulness heb ik geleerd vaker stil te staan bij hoe ik me op dit moment voel en op tijd een vorm van meditatie kan inzetten, net waar ik behoefte aan heb. Ik herken stress eerder en neem op tijd een time-out. Daarnaast ben ik milder voor mezelf en gun ik mezelf meer quality-time. De acceptatie dat emoties een deel van mijn leven zijn, zorgt voor minder weerstand. Hierdoor houdt de emotie minder lang aan en is het minder heftig. Een unieke ervaring met een sensitieve en humoristische trainster die voor iedereen klaarstaat. Ik zou het iedereen aanraden die dichter bij zichzelf wil komen!!” – Ineke

    “Bedankt voor de super fijne training! Als trainer vond ik Barbara heel prettig in de omgang en open. De meditaties vond ik erg fijn en de presentaties heel duidelijk. Het meest waardevol vond ik de aandacht die er in de groep was voor elkaar en de fijne gesprekken. Persoonlijk heb ik veel aan de training gehad. Ik merk dat ik meer stil kan staan bij het moment, even tot mezelf kan komen, en daardoor dingen beter kan aanpakken. Vooral het hebben van een ankerpunt, mijn ademhaling, helpt mij om rustiger te zijn en minder snel gestrest te raken. Wat ik ook heel prettig vind, is dat ik veel bewuster kan genieten van kleine dingen.” – Hanneke

    “De cursus vond ik uitblinken in de volledigheid. Ik hou van een stuk theorie, de individuele aandacht en het groepsaspect. Een goed werkboek en de site maken het compleet. Maar vooral de dagelijkse mail heeft mij veel gebracht. Ik mis die nu echt! Jouw deskundigheid werd geaccepteerd en deze groep wilde echt van je leren en dat hebben we gedaan! Het meest waardevol vond ik dat ik vanaf les 1 leerde dat ik door mijn aandacht te sturen mijzelf kan helpen! En beter kan slapen! Superdesuper bedankt!” – Jolanda

    Graag meer testimonials lezen? Klik door: testimonials

  • In maart 2017 start een nieuwe mindfulness training. De training zal starten op maandag 20 maart 2017. De data zijn achtereenvolgens: 20, 27 maart, 3, 10, 24 april en 1, 8, 15 mei.

    Trainingen vinden telkens plaats van 19:30 – 22:00 te Maastricht.

  • De kosten van de groepstrainingen bedragen 325 euro incl. BTW. Er kan een factuur op naam gemaakt worden.
    Voor aanmelding van een training kunt u een mail sturen naar barbara@mindfulness-extended.com.

    Interesse in een individuele training? Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden!